Definisjon av partene
Selger er: Fjelltid Shop AS
Organisasjonsnummer: NO933877116MVA
Postadresse: Fjelltid Shop AS, Rambergveien 1, 3115 Tønsberg
Hentepunkt for forhåndsbestilte varer: Pick-up Point, Borgeskogen 65, 3160 Stokke
Besøksadresse administrasjon: Rambergveien 1, 3115 Tønsberg
E-post: salg@fjelltidshop.no
Telefon: 91 90 85 88
I det følgende blir Fjelltidshop.no blant annet benevnt vi eller oss.
Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen. Heretter benevnt blant annet kunden, du, deg, din eller ditt.
Generelt
Kjøpsvilkårene
(salgsbetingelsene) gjelder for alt salg av produkter og tjenester fra
Fjelltidshop.no til forbrukere i Norge. Kjøpsvilkårene, sammen med
kundens bestilling (bekreftet gjennom en ordrebekreftelse) utgjør det
samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Er du under 18 år kan du bare
handle ved å betale ved levering. Det er også mulig å få en myndig (for
eksempel en foresatt), til å foreta handelen for deg. Vi inngår ikke
avtaler med mindreårige (under 15 år) uten foresattes godkjenning.
Fjelltidshop.no leverer kun til Norge. Vi leverer normalt også til
Svalbard og enkelte feltpost-adresser. Alle produkter vi selger kan
brukes i Norge. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven og e-handelsloven.
Følg lenkene til disse lovene hvis du vil ha mer informasjon om dine
rettigheter og plikter ved kjøp. Salgsbetingelsene og annen informasjon
på Fjelltidshop.no er bare tilgjengelig på norsk. Der det i disse
salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved
bruk av e-post og/eller tekstmelding til mobiltelefon (SMS).
Bestilling og avtale
Din
bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server
(datamaskin). Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke
avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk. Du kan likevel
ha rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere
informasjon under. Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren
og sende en automatisk bekreftelse til deg. Les nøye gjennom
ordrebekreftelsen når du mottar den. Det er viktig at du undersøker om
ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. Avvik mellom
din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss,
som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å
gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar
med det vi har tilbudt. Unntak kan forekomme, for eksempel ved åpenbare
prisingsfeil - se avsnittet nedenfor om Priser.
Informasjon i nettbutikken
Vi
tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter
som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan
forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til
informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen
måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling
eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgt situasjoner
vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om ny
beregnet leveringsdato eller alternativt produkt. Du vil få mulighet til
å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din
bestilling - eller kansellere bestillingen.
Priser
Alle
priser er oppgitt inklusive mva. og eksklusive frakt, med mindre annet
uttrykkelig er nevnt. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før
bestilling og inkluderer alle utgifter forbundet med kjøpet, eksempelvis
porto, frakt, emballasje m.m. Eventuelle leveranser til Svalbard, norsk
kontinentalsokkel, feltpost eller andre fjerntliggende norske
landområder selges uten tillegg av merverdiavgift. Et "Svalbard-tillegg"
for fortolling og kostnader forbundet med dette vil komme i tillegg.
Dette listes som frakt under kjøp. Prisene er i stadig forandring og vi
tar derfor forbehold om prisendring. Vi forbeholder oss rett til
leveringsnekt på samtlige varer med bakgrunn i prisvisninger og
lagersituasjon. Vi forbeholder oss også rett til leveringsnekt på
samtlige varer med bakgrunn i konkurranseforhold og alle andre årsaker.
Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Med
leveringstid menes tidspunkt for ankomst av varer til vårt lager.
Medgått tid til plukking, pakking og eventuell produksjon kommer i
tillegg før innlevering av forsendelsen til transportør. Når tid er
oppgitt i antall dager, menes arbeidsdager og befrakters tid kommer
alltid i tillegg. Vi forbeholder oss retten til å avvike og/eller endre
oppgitt leveringstid uten nærmere varsel. Eventuelle prisendringer som
skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får
ikke tilbakevirkende kraft. Dersom det har forekommet skrive- eller
trykkfeil av vesentlig størrelse fra Fjelltidshop.no’s side, i annonser
o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 20% av normal
utsalgspris, kan Fjelltidshop.no ensidig endre, slette eller avvise
ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller
lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid
etter at feilen er oppdaget.
Rabattkoder
Rabattkoder
gjelder ikke varer som allerede er rabattert. Unntak kan forekomme.
Rabattkoder er kun gyldig i det aktuelle tidsrommet som er opplyst. Noen
rabattkoder og avtaler er personlige og vi forbeholder oss retten til å
deaktivere rabattkoder ved eventuelle misbruk. Rabattkoder kan ikke
kombineres med andre rabattkoder. Rabattkoder gjelder ikke varer som er
merket med PAKKEPRIS, 3-for-2 eller liknende (f. eks. varer som er satt
sammen til en pakke). Disse produktene er satt sammen av en rekke
produkter til full pris, og deretter rabattert til en pakkepris.
Betaling
Kjøpesummen
kan etter ditt eget valg gjøres opp gjennom betalingsløsninger vi til
enhver tid tilbyr (bank- eller kredittkort, Vipps eller
betalingsløsningen Faktura eller Delbetaling. Uavhentede pakker vil bli
belastet et gebyr på kr 500,- inkl. mva, pluss frakt tur/retur av
gjeldende ordre for å dekke våre utlegg. Ved manglende betaling vil
kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Rett til å
angre har kun privatpersoner, med unntak av Angrerett-loven §22 punkt E
(se avsnitt Angrerett), og pakken må hentes ut eller returneres av
kjøper for å oppfylle kravene i Angrerettloven §25. Bedrifter kan søke
om kreditt ved å sende epost med selskapets organisasjonsnummer til salg@fjelltidshop.no.
Salgspant
Fjelltid
Shop har salgspant i de leverte produkter inntil hele kjøpesummen med
tillegg av eventuelle renter og omkostninger er betalt, jfr. panteloven §
3-14 flg. Fjelltid Shop forbeholder seg retten til å kreve annen
sikkerhet i tillegg eller i stedet for salgspant. Slik sikkerhet kan
kreves også etter at bestillingen er akseptert. Kjøper er ikke
berettiget til å videreselge de leverte produkter som er beheftet med
salgspant før kjøpesummen med tillegg av eventuelle renter og
omkostninger er betalt. Det er kun bedrifter og offentlige etater som
kan kjøpe varer på kreditt. Det vil bli foretatt kredittvurdering før
fakturautsendelse.
Levering og forsinkelse
Levering
av produktene skjer på den måte, på det sted og til det tidspunkt som
er angitt på ordrebekreftelsen. Vi har risikoen for produktene inntil de
overtas av deg eller tredjepart utpekt av deg, det vil si når du har
fått produktene i din besittelse. Dersom leveringen av produktet blir
forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det,
sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om
produktet er utsolgt. Avhengig av produktets art og forsinkelsens lengde
kan du etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve levering,
kreve erstatning eller heve avtalen.
Undersøkelse av produktene
Etter
at du har mottatt produktene, bør du så snart det er anledning til det,
undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om
produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers
har feil eller mangler og meddele dette til oss, helst på salg@fjelltidshop.no.
Reklamasjon - Forbrukerkjøpsloven av 21. juni (nr. 34 – 2002)
Hvis
det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid
etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren
melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon).
Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det
tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje
to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av
den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å
reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten
til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks
måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt
leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens
overgang. Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss
muntlig eller skriftlig. Vi anbefaler at reklamasjonen sendes oss
skriftlig. Vi benytter e-post som foretrukken kommunikasjonsmetode i
forbindelse med reklamasjoner og returer. Dersom det opplyses om et
behandlingsnummer (returnummer) anbefaler vi at dette blir brukt i all
videre kommunikasjon og at eventuell returforsendelse merkes med dette
nummer. Om mulig vil vi informere om det kreves spesielle vilkår eller
håndtering fra kjøper side i forbindelse med retursending av produktet
(for eksempel mulighet for retur direkte til produsent eller
underleverandør). Vi forbeholder oss retten til å videresende
reklamasjoner til produsent eller underleverandør for videre vurdering
av eventuelle feil og mangler. Dersom det foreligger en mangel ved
produktet og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan
forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelse:
Holde kjøpesummen tilbake
Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering
Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetter vare i samme stand og mengde)
Kreve erstatningsvare (forutsetter vare i samme stand og mengde)
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Fjelltidshop.no, betaler vi ikke disse utgiftene. Husk at Fjelltidshop.no betaler returporto ved alle reklamasjonssaker og husk å merke retur forsendelse med kjøpets ordrenummer for raskere behandling hos oss. Send til vår returadresse: Fjelltid Shop AS, Borgeskogen 65, 3160 Stokke.
Garanti
Våre
garantier gjelder i Norge og innebærer ingen begrensninger i
reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Enkelte
produsenter har egne garantivilkår i Norge som er bedre enn det som gis
via Forbrukerkjøpsloven.
Angrerett
Angrerettloven
gir deg som privatperson rett til, uten ekstra kostnad, å inspisere
produktet før det returneres innenfor angreretten. Er produktet kun
prøvd eller sjekket på samme måte som man kan gjøre i en alminnelig
butikk, så skal kunden ha hele kjøpesummen og frakt til kunden
tilbakebetalt. Er produktet brukt (i angrerettsperioden) og dette har
ført til en verdireduksjon på varen, vil foretaket gjøre et fradrag i
kjøpesummen tilsvarende varens objektivt reduserte verdi, før resten av
kjøpesummen og frakt til kunden tilbakebetales. Dokumentasjon på
uforsvarlig og unødvendig undersøkelse av produktet som medfører
verdireduksjon vil bli sendt forbruker pr epost. Rett til å angre har
kun privatpersoner og forsendelsen må hentes ut eller returneres av
kjøper for å oppfylle kravene i Angrerettloven § 25. Angreretten
gjelder ikke for enkelte varer og for enkelte tjenester (se unntak i
siste avsnitt). Angreretten forutsetter at du senest innen 14
kalenderdager etter at du mottar siste leveranse gir oss melding om
dette (angrefrist). Dersom fristen ender på en lørdag eller på en
helligdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrerettskjemaet
får du tilsendt med leveringsbekreftelsen på e-post, det kan også lastes ned her.
Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema ved levering av produktene,
utvides denne fristen til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige
angrefristen. Kunden har bevisbyrde for at beskjed om angring er gitt.
Vi anbefaler at kunden angrer ved å sende epost til salg@fjelltidshop.no som
bevis på at man har angret. For at angreretten skal kunne gjøres
gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og
stand som du mottok den. Alle produkter som det angres på skal sendes
tilbake til oss uten unødig opphold og senest innen 14 dager. Produktet
sendes tilbake til oss med alt tilbehør og i originalemballasjen, sammen
med angrerettskjema. Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av
angreretten, fremgår av angrerettskjemaet. Eventuell returforsendelse
må betales av deg og du har risikoen under transporten tilbake til oss
(sporbare sendingsmetoder anbefales). Er varen for stor til å sendes med
vanlig pakkepost kan du eks. kontakte Logista eller Posten/Bring for
priser på stykkgodssendinger. Vi er forpliktet til å betale tilbake til
deg det du har betalt for varen inkludert porto for Fjelltidshops
standardforsendelse (servicepakke), ekspedisjonsgebyr, tollavgifter,
oppkravsgebyr og lignende. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres.
Det er normalt forbrukeren som må betale de direkte kostnadene ved
retur av varene (returfrakt og returemballasje). Tilbakebetaling vil
normalt finne sted innen 14 virkedager etter at vi mottar produktet fra
deg, hvor vi må få kundes kontonummer tilsendt, gjerne i eposten hvor
det angres.
Angreretten gjelder ikke for følgende
Digitalt innhold når forseglingen på det fysiske produktet er brutt.
Forseglede varer som ikke er egnet for retur av helsevernmessige eller hygieniske årsaker og hvor forseglingen er brutt etter levering (eks. undertøy og kroppsnært treningstøy).
Original emballasje må være inntakt for at full angrerett skal gjelde. Kan vi ikke selge varen som ny, vil egne regler i angrerettloven tre inn og beløpet som eventuelt refunderes, vil bli avkortet etter produkts verdiforringelse.
Varer som er fremstilt etter kundens spesifikasjoner, jf. Angrerett-loven §22 punkt E.
Varer som forringes eller raskt går ut på dato (eks. mat og kosttilskudd).
Varer med personlig preg, jf. Angrerett-loven §22 punkt E.
Kundens plikter
Den
som er registrert som kunde hos Fjelltidshop.no, er ansvarlig for
betaling av de ytelser Fjelltidshop.no eller Fjelltidshop.no’s
samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret
omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes
bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort
gjennom uaktsomhet fra Fjelltidshop.no’s side.
Ekstraordinære forhold
Fjelltidshop.no
er kun ansvarlig for tap for varen, dersom det er påvist feil eller
mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis Fjelltidshop.no godtgjør at
mangelen skyldes forhold utenfor Fjelltidshop.no’s kontroll, og som
Fjelltidshop.no ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne
følgene av. Fjelltidshop.no er ikke ansvarlig for indirekte tap som
følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller
forsett fra Fjelltidshop.no`s side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene
være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av
2002-06-21 nr. 34.
Endring i vilkårene
Fjelltidshop.no forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.
Force majeure
Er
Fjelltidshop.no forhindret fra å levere eller foreta pliktig
omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som
følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene
ikke kan råde over den, så som brann, krig, mobilisering eller
uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon,
beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på
transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av
drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra
underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter
som omhandles i dette punkt, er Fjelltidshop.no fritatt for alt annet
ansvar enn i reklamasjonstilfeller.
Personopplysninger (GDPR, cookies, markedsføring mm.)
Vi henviser til vår gjeldende personvernerklæring.
Forbehold
Vi
reserverer oss for skrivefeil og eventuelle prisforandringer. Bilder
brukt på sidene våre er illustrative og kan avvike fra varens faktiske
utseende.
Tvister og lovvalg
Tvister
i anledning betingelsene og tilhørende bestemmelser, samt tvister som
angår der i omtalte og der av følgende rettsforhold hører inn under de
ordinære domstoler, med Tønsberg tingrett som verneting. Fjelltid Shop
AS følger forbrukertvistutvalgets eventuelle avgjørelser. Kunder kan
også klage til EU's Nettbasert klageportal (ODR).
Copyright
Alt
innhold på disse nettsidene er Fjelltid Shop AS sin eiendom og er
beskyttet etter blant annet opphavsretts-, markedsførings- og
varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn,
produktnavn, informasjon om produkter, herunder blant annet omtale av
produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på
disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned,
kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt
tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig
forhåndssamtykke fra Fjelltidshop.no.
Tønsberg, 1. januar 2025